For all English language readers

All English readers please click here and please forgive my English translated :), I can't write in both Romanian and English every post. But, if you comment I will answer/write in English :) Thanks,

marți, 17 noiembrie 2009

Papier Mache - Castron

Cred ca promisesem :)
Cum se face un castron din papier mache.
Cum in seara asta am avut inspiratie, chef si tot ce mai trebuie sa incep un proiect nou - ma gandesc sa incep si sa explic. Papier mache inseamna hartie mestecata. Obiectele facute din papier mache sunt usoare si rezistente. La apa rezista doar daca le dai cu foarte multe straturi de lac.
Am vazut facute tot felul de statuete, machete, mai mari si mai mici, de la super detalii pana la forme banale.

Ingrediente: faina, ziare, tifon (fasa) si apa, optional lac, smirghel, culori, aracet. Proportiile eu le fac la ochi. Pun faina intr-un borcan mic (neaparat cu capac), cam jumate de borcan. Adaug apa pana iese o pasta lichida de consistenta celei pentru clatite.

Forma: sa zicem ca un castron, am ales din cele cu fundul putin plat si de forma rotunda.
Se acopera castronul pe dinafara cu folie alimentara de plastic pe care o prindem in interior cu scoci ca sa nu se miste si sa nu se desprinda. Rupem ziarul in fasi de 4 cm altime si cam de 10 cm lungime, maxim. Eu am constatat ca ma descurc mai usor cu bucati mici de ziar. Sunt mai usor de intins si nu ramane aer sub ele.
Se unge o fasie de ziar cu amestecul de faina cu apa si se lipeste cu fata unsa in jos pe castron peste folie. Trebuie pusa atata pasta incat doar sa inmoaie ziarul. Daca punem prea multa pasta se crapa la uscare.


Repetam pana acoperim castronul cam cu 2 straturi de ziar. Fasiile e bine sa fie puse in directii diferite ca sa se suprapuna cat mai bine. Apoi punem castronul la uscat. Iarna eu tin tot papier mache-ul pe soba, dar la fel de bine poate sa stea pe calorifer sau la soare.
Dupa ce primele doua straturi s-au uscat, cu grija, desprindem folia de castron si apoi de straturile de papier mache.
Urmatoarea miscare este sa ii dam rezistenta castronului nou creat. Eu am folosit niste fasii de tifon (fasa) pe care le-am pus pe dinauntru castronului nou in forma de cruce si le-am acoperit cu pasta.


Tifonul l-am taiat astfel incat capetele sa se indoaie peste marginile castronului cam 3-4 cm in fiecare parte. La fel am procedat si pe dianafara doar ca am pus crucea la 45 grade fata de cea dinauntru (sa nu se suprapuna bratele). Stratrile de pasta trebuie sa fie subtiri - cat sa prinda usor tifonul - nu sa il acopere. La inceput castronul o sa se inmoaie ori de cate ori punem cate un strat de hartie/tifon cu pasta. Castroanele mele nu si-au mentinut forma initiala niciodata, mie mi se pare ca de asta sunt mai frumoase si mai unice :).
Dupa ce s-au uscat si straturile in cruce - mai vine unul, tot cu tifon - dar de data asta pus pe magine si indoit. Cand am ajuns in stadiul asta, eu mi-am dat seama ca am un castron prea rotund si nu e stabil. Solutiile sunt mai multe. Se poate lipi fie un rotund de carton care o sa fie si el acoperit de papier mache. Eu i-am pus in interior o piatra - pe care am lipit-o cu prenandez si am acoperit-o ulterior cu papier mache.

Sa revenim. Acum avem un castron destul de rezistent la crapare dar urat ca aspect. Se mai dau doua straturi de papier mache si pe dinauntru si pe dinafara. Acum deja sunt multe asperitati. Cu o bucata de smirghel se slefuieste castronul. Mai dam un strat de pasta (fara ziar) Slefuim iar. Urmeaza ultimul strat de ziar (pe ambele parti evident). Slefuit iar. Dam iar doar cu pasta. Uscat - Slefuit.
Ca sa nu fie foarte permeabil eu am dat un ultim strat de ziar cu aracet in loc de pasta. L-am slefuit si iar am dat doar cu aracet.


Pentru o culoare mata se poate amesteca aracet cu tempera sau acrilic si pictat. Eu l-am pictat doar cu acrilic (care are un aspect putin lucios) si apoi l-am dat cu cat mai multe straturi subtiri de lac. Practic il lacuiesc pana ma plictisesc :).

si Gata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails